پایان نامه شیوه های ساخت و تزئین قلمدان


 

تبلیغات

مقاله - دانلود مقاله

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱ آبان , ۱۳۹۶
پایان نامه شیوه های ساخت و تزئین قلمدانReviewed by Admin on Dec 1Rating:

.

27,000 تومان – خرید

.

این فایل با فرمت ورد می باشد و قابل ویرایش است.

این پایان نامه برای رشته های هنر و صنایع دستی گردآوری شده است .

پس از خرید لینک دانلود برای شما غعال می شود .

.

پایان نامه شیوه های ساخت و تزئین قلمدان

تقدير و سپاس..الف
پيشـگفتار .. ب

فصل اول
…بخش اول : مقدمه ..1.
…بخش دوم : واژه شناسي..4
…بخش سوم : تاريخچه..6
فصل دوم
…بخش اول : مواد اوليه ساخت قلمدان..10
…بخش دوم : كاغذ و كاغذ گري.13
فصل سوم
…ساخت قلمدان ..18
…بخش اول : شيوه هاي سنتي ساخت قلمدان..19
…بخش دوم : ساخت و سازهاي ابتكاري..26

فصل چهارم
… تزئينات قلمدان ..34
بخش اول : مراحل قبل از نقش آفريني..36
الف- آماده سازي سطح قلمدان (بوم سازي).36
ب- رنگ و رنگ سازي.41
بخش دوم : مراحل نقش آفريني..48
انواع تزئين..50
شيوه هاي ديگر تزئين.73
بخش سوم : استادان مزين ساز..76
بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفريني..83
بخش پنجم : بازسازي و تعمير قلمدان..88
فصل پنجم
تصاوير ..93
حسن ختام ..101
فهرست منابع ..103

.

پيشگفتـار :

به نام خداي هنر آفرين

نوشتن از هنر كار ساده اي نيست وليكن تحقيق و تفحص به منظور دستيابي به « مرواريد دانايي» آن هم در عمق اقيانوس گسترده اي چون هنر، به مراتب مشكل تر و سخت تر است . اما اگر عشق در اين تفحص چاشني اراده ي آدمي گردد، ديري نخواهد پاييد كه درهاي درخشان معرفت يكي، پس از ديگري سر از صدف پنهان خود بيرون مي آورند و چونان چراغي، ظلمات جهل و ابهام را به رنگِ نور و روشنايي مزين مي سازند. اما قصه هنر، قصه ي گمنامي است. قصه مرواريد هاي درخشاني كه از غربتشان سالياني دراز مي گذرد. قصه هنر است، هنري كه با تمام گستردگي خود در پاره اي از شاخه ها و در برخي جهات بسيار گمنام و غريب است.  به گونه اي كه امروزه شايد كمتر نام و يادي از آن هنرهايي شده كه يك زمان در اوج بوده اند و پس از گذشت زمان به دليل برخي مسائل مورد بي مهري قرار گرفته اند و آفتاب شهرتشان از لب بام دنياي هنر پريده است.

محققي كه پيرامون مسائل هنري كنكاش و تحقيق مي كند هميشه در پي كشف اين ناشناخته هاست. مي خواهد پنجره اي بگشايد به دنياي گمنامي ها و غربت هنرهاي متداول پيشين و منسوخ امروزه . از اين رو با غور در متون گذشته و آثار به جاي مانده از آن هنر خاص كه به عنوان يادگارهايي ارزشمند در دل موزه هاي داخل و خارج جا خوش كرده اند، ريشه هاي پيدايش آن را بررسي و پس از آگاهي از چگونگي تولد و تحول آن ، به علل فراموشي و انحلال آن مي پردازد.

براي بسياري شايد اين گونه تحقيقات ، تحقيقاتي ناخوشايند و بي مورد و گاه بي منفعت به حساب آيد، چه كه بر اين باورند هنري كه به عللي منسوخ گرديد و ديگر آنگونه كه بايد و شايد مورد بهره وري قرار نمي گيرد و  ديگر طرفداران و پيرواني ندارد چه سود آنكه به بيان و تشريح و مقام و منزلت و جايگاه پيشين بپردازيم و چه منفعت آنكه چگونگي ساخت و آفرينش و تحولش را رقم سازيم و چه تاثيري خواهد گذاشت ، اگر از غربت و گمنامي و غريبي اش، سوگواري بسرائيم و فرياد فراموشي را سر دهيم ، آيا اينهمه باعث احياء  مجدد حيات ارزشمندي كه داشته است خواهد شد. آيا بازگشت مقام و منزلت و ارزشش مهيا مي شود؟ در پاسخ تفكران اين گونه شبه محققان بايد اين نكته را ارزاني داشت كه سخن از هنري گرچه منسوخ گفتن خود هنري است چونان ساير هنرهاي ديگر. بدين معنا كه در ميان انبوه هنرهاي زنده ي امروزي اگر يادي از هنرهايي شود كه امروزه حياتشان به ممات گراييده است، ارزشش اگر بيشتر از تعبير و تفسير هنرهاي مدرن امروزي نباشد كمتر نخواهد بود. بايد دانست آنچه هويت ما را تا به امروز محفوظ و محكم و تاثيرگذار باقي گذارده است همان آثار به جاي مانده از هنرهايي است كه در زمانهاي پيشين به مرحله آفرينش رسيده اند.

آنچه در پيش روست، در واقع به همه آن هدفهايي ارائه مي شود كه در بالا به نوعي اشاره شد. نيت ارائه اين مطالب، بازشناسي و يادآوري گونه اي از هنري است كه از ديرباز در ايران زمين رايج بوده و زماني ، روزگاراني پرشكوه را سپري كرده است، صحبت از هنر خطير و گهربار « قلمدان سازي » است. اگرچه امروزه اين هنر از قالب توجه و اهميت عمومي خارج شده است، وليكن همچنان از جمله آثار ارزشمند و مورد احترام هنر دوستان و هنرشناسان داخل و خارج مي باشد. بدين لحاظ سعي شد كه در راه اين تحقيق و تاليف ، از غني ترين منابع و معتبرترين تصاويري بهره گرفته شود كه سنديت هنري آنان پيش از اين صادر شده باشد تا خللي در صدق و اعتبار اين نوشته ها ايجاد نگردد.

اگرچه درباره ي اين هنر منابع و مطالب از پيش نوشته شده و غني و معتبر، بسيار محدود و انگشت شمار بوده كه گاه دست يافتن به آنان نيز مستلزم پشت سر نهادن بسياري از مسائل حاشيه اي و دست و پاگير بود.

آرزو مي نمايم كه در شريان وزش نسيم لطف و توجه و عنايت شما به اين مجموعه ، گوشه اي از غبار فراموشي هنر ارزنده « قلمدان سازي » زدوده گردد ، چه كه گراميداشت و پاسداري از آنچه به عنوان ميراث فن آفرينان ايران زمين مطرح است، به همه هنر دوستان و هنرمندان و هنرشناسان امري لازم و حتمي است.

بخش اول

مقدمه

در مقوله هنرشناسي اولين سوالي كه مطرح مي شود اين است كه هنر چيست ؟!

البته مسلم است كه نمي توان تعريف مانع و جامعي كه دربرگيرنده تماميت اين واژه باشد ارائه نمود و علت اصلي عدم توانمندي ، همان تنوع و تكثري است كه در سرتاسر اين واژه سايه افكنده است. تنوع سليقه ها و تكثر نظرها و عقايد از سويي و رفع نيازهاي مادي و معنوي از سوي ديگر باعث گرديد كه هنر در قالبها، گونه ها ، شيوه ها و سبك هاي بيشماري به منحصه ي ظهور برسد كه هركدام به گونه اي ، دربرگيرنده بخشي از آمالها ، آرزوها و گاهاً خواسته هاي دروني خالقان و آفرينندگان آن مي باشد.

با تكامل انديشه هاي اجتماعي ـ زيستي انسان ، هنر نيز به رشد بالنده اي دست يافت كه توانست خود را به تدريج از ديواره غارها بيرون كشد و در فضايي قرار گيرد كه جنبه كاربردي تري را از خود به نمايش مي گذاشت .

نيازها باعث ابدا شده بود و ابداعات نيز آراسته به سليقه ، ذوق ، استعداد و در نهايت هنر بود.

هنري كه روز به روز همگام با تكامل انسان به كمال ذاتي خود نزديكتر مي شد و همسان با اين تكامل، تقسيم پذيري آن به شاخه هاي گوناگون و متفاوت نيز به وقوع پيوست . شاخه هايي كه در عين وحدانيت هنري بودنشان هركدام براي خود داراي سبك و سياقي مشخص و هدفي معين وسازنده و ارزشي در خور توجه بود. اين ارزشهاي هنري كه در قالبهاي گوناگوني ظهور پيدا كرده بود، زماني به اوج خود رسيد كه زندگي گروهي به زندگي قبيله اي مبدل گشت و سپس  قوميت گرايي و مليت هاي متعددي پا به عرصه حضور گذاشتند كه هريك از اينها سابقه ي هنري خويش را سند معتبري در جهت عينيت بخشيدن به پيشينه تاريخي خود و سبقت از ديگر ملل، مطرح مي كردند.

با بررسي سابقه هنري اقوام و ملل مختلف به وضوح مي توان دريافت كه هنر با تمامي كمي ها و كاستي هاي خود در سرزمينهاي دور و نزديكي چون بين النهرين ، مصر ، هند ، يونان ، رم باستان ، خاور دور، ايران و بسياري از نقاط ديگر به مرحله ظهور رسيده است و در همين سرزمينها بوده كه از خود آثاري ارزشمند و گرانبها به جاي گذاشته است.

قلمدان و هنر قلمدان سازي يكي از همين آثار ارزشمند و ارزنده است كه امروزه ديگر از آن سخني به ميان نمي آيد و كمتر كسي پيدا مي شود كه به ساخت آن ، رغبتي نشان دهد و اين در حالي است كه اين هنر زيبا و ظريف سالياني نه چندان دور از اين ، مورد استفاده ي دانش پژوهان و دانش دوستان و اصحاب ذوق و هنر و قلم قرار مي گرفته است  و در راه تشويق و ترغيب  دانش اندوزي و فراگيري علم و ادب رسالت مهم و ارزشمندي را ايفا مي كرده است.

اگرچه در اين زمان از آن همه ظرافت و اهميت و ارزش كمتر اثري باقي مانده است ولي اميد مي رود با ياري انديشمندان هنر دوست و هنرمندان انديشمند ، غبار فراموشي و غربت از وجود چنين هنرهايي زدوده شود.

در اين مجموعه سعي شده است ضمن بزرگداشت مقام والاي مجموعه هنرهاي اصيل سنتي يادماني از هنر ارزشمند قلمدان سازي شود تا شايد بدين وسيله ضمن شناسايي فنون قلمدان سازي كه نزد بسياري گمنام و ناشناخته مانده است، گامي گرچه كوچك و ناچيز نيز در راه اعتلاي نام اين هنر ارزشمند كه زماني مايه فخر و مباهات فرهنگ اين مرزو بوم بوده است برداشته شود.

.

.

.

.

27,000 تومان – خرید

 

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

سیستم فروش فایل های دیجیتالی

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فایل تک است .
طراحی و پشتیبانی : دپارتمان طراحی فناوری اطلاعات دیـجـیـتـال ایـران
Copyright © 2012-2014 All Rights Reserved Digitaliran.ir